Volvo Design

De Vraag

Volvo moet in beweging blijven. Maar wat beweegt hun (toekomstige) klanten? Hoe zullen maatschappelijke ontwikkelingen de toekomstige ontwerpen van transportmiddelen gaan beïnvloeden? Hoe gaan we design definiëren in relatie tot comfort, veiligheid en identiteit? Hoe zullen technologische ontwikkelingen nieuwe omgevingen en producten vormgeven? Op welke manier laten we zien dat Volvo hierin voorop loopt en bereiken we het design minnend publiek? Volvo vroeg ons mee aan de tekentafel om een spraakmakend concept te ontwikkelen.

OnZE AANPAK

Met deze vragen in ons achterhoofd, en om haar publiek inspireren met een reeks design evenementen, ontwikkelden we voor Volvo het concept ‘Design Moves Us’. We gingen op zoek naar inspirerende ontwerpers die vanuit hun visie reageren op de designfilosofie van Volvo. We gingen een samenwerking aan met zeer gerenommeerde designers voor de Volvo Design Collection en organiseerden de Volvo Design Challenge, een ontwerpwedstrijd voor jonge talentvolle ontwerpers.

De resultaten hiervan werden eerst gepresenteerd op de Dutch Design Week te Eindhoven, waarmee we een breed partnership tot stand brachten. Vervolgens gingen we naar de KunstRai te Amsterdam en Centraal Museum Utrecht. Op deze manier wisten we een groot publiek van designliefhebbers te bereiken en werd het project breed uitgemeten in de design vakbladen.

Volvo Design
Collection

volvo design collection

Naast de Design Challenge werden ook gerenommeerde designers uitgedaagd om over bovengenoemde vraagstukken na te denken voor de Volvo Design Collection. Hiervoor werd een samenwerking aangegaan met het internationaal bekende designduo Van Eijk en Van der Lubbe. Zij ontwikkelden in een drieluik hun visie op de toekomst van de auto. 

Naast het werk van de talenten, werd ook het werk van deze zeer getalenteerde designers gepresenteerd op de Dutch Design Week in Eindhoven, op de KunstRai in Amsterdam en in Centraal Museum Utrecht.

Design Rides
op DDW

Volvo design challenge

De Volvo Design Challenge was een jaarlijkse ontwerpwedstrijd voor jonge, gedreven en getalenteerde ontwerpers. We organiseerden een platform waar design en automotive elkaar ontmoeten en elkaars grenzen verkennen. Het doel was om ambitieuze ontwerpers aan te moedigen en de ontwikkeling van hun talent te stimuleren. Veel van de deelnemende ontwerpers zijn inmiddels (internationaal) doorgebroken, denk hierbij aan namen als Borre Akkersdijk, Lilian van Daal, Lex Pott en Jolán van der Wiel.

Als winnaar kwam Lilian van Daal uit de bus. Zij heeft met ‘Shapes of Sweden’ drie actuele ontwikkelingen gevangen: biomimicry, 3d-printen en het gebruik van natuurlijke materialen. Uit haar concept spreekt niet alleen een visie op de toekomst maar ook een duidelijke verbinding met het automerk. Het werk is vernieuwend, esthetisch en biedt perspectief voor de industrie.

VergelijkbarE CASES